Die Mikroben laufen aus dem Ruder
UEMO zur Antibiotikaresistenz

Die Mikroben laufen aus dem Ruder

Lernen
Ausgabe
2017/14
DOI:
https://doi.org/10.4414/phc-d.2017.01470
Prim Hosp Care (de). 2017;17(14):278

Affiliations
Hausarzt in Aegerten, Delegierter UEMO

Publiziert am 26.07.2017

Seit 2008 drängt die UEMO (European Union of General Practioners), das Problem ­Antibiotikaresistenz anzugehen.
Immerhin steht der Punkt «Antibiotikaresistenz» nun auch ganz oben auf der Liste der EU Comission und des ECDC (European Centre for Disease Prevention and ­Control), und es wurden diverse Erhebungen zu resistenten Keimen und zur Antibiotikaverwendung (Abb. 1) durchgeführt.
Abbildung 1: Overall volume of antibiotics prescribed, 2013 (or nearest year). OECD (2015), «Prescribing in primary care», in Health at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD, Publishing, Paris. Source: European Centre for Disease Prevention and Control 2015 and OECD Health Statistics 2015, http://dx.doi.org/10.1787/health-data-en.
Abkürzungen: DDD = Defined daily dose. 1. Data refer to all sectors (not only primary care).
Viele Staaten Europas, unter anderem auch die Schweiz, haben Strategien dazu entwickelt. Meist mit guten Inhalten, aber ohne praktische Konzepte mit Einbezug der Hausärzte. Auf Anfrage des ECDC haben wir uns mit nebenstehendem Text dazu geäussert.
Ausserdem traf sich der Präsident der UEMO Aldo Lupo am Antibiotic Awareness Day (18.11.16) mit dem Commissioner Vytenis Andriukaitis zur Besprechung der Möglichkeiten und der Umsetzbarkeit in der Hausarztpraxis. Die Resistenzen gehen in der Regel (aber nicht immer) mit der vermehrten Verschreibung von Antibiotika einher. Am besten schneiden zurzeit Norwegen und Holland ab. Die Schweiz ist etwas besser als Deutschland.

Practical Approach to Antimicrobial Resistance (UEMO Bucharest October 19, 2016)

European guidelines on prudent use of antimicrobials in human medicine are being drafted at present and are very important in creating uniform standards; however, their implementation (of these very guidelines) calls for a practical approach in general practice:
– Point of care testing should be available in every GP-practice for more evidence based decision making (i.e., CRP)
– There is a need for REGIONAL monitoring and benchmarking (peer review, CME) of appropriate use of antibiotics and resistance monitoring; the involvement of regional laboratories and microbiologist expertise is therefore essential.
– The choice of the most appropriate antimicrobial therapy, when necessary, should not depend on financial constraint (as is now the case in several member states!)
– Patient compliance is very important too.
– This requires awareness among the public on the importance of adequate drug taking, easy-to-obey medication schedules.
– Social media campaigns shall be considered to point out the importance of appropriate use; this also calls for strongly opposing and actually banning the possibility for pharmaceutical companies to advertise inappropriate use of antibiotics or selling antibiotics on internet.
– CME, peer review and benchmarking ,both individual and group , are considered very effective and therefore deserve continuous ( financial) support.
– National toolkits should be made available to every health worker dealing with infection treatment and prescription of antibiotics.
– The Promotion, Europe-wide, of a “prescription only” regimen for antibiotics is deemed necessary.
Quelle: Brief der von Fritz-Georg Fark geleiteten Arbeitsgruppe der UEMO an das European Centre for Disease Prevention and ­Control (ECDC), verfasst von Fritz-Georg Fark und Gert Jan van Loonen, Delegierte UEMO.
Dr. med. Fritz-Georg Fark
Grenzstrasse 5
CH-2558 Aegerten
f-g-fark[at]bluewin.ch